GAMMALT BLIR SOM NYTT NÄR ELITRO ENGINEERING EXPANDERAR

Veteranbilar blir sysselsättningen i sommar.
Sommaren är fullbokad för Elias på Elitro Engineering. Bredvid sitt åtagande som Ingenjör i Raceteam Gelleråsen By AFR så kommer han att renovera flera typer av fordon av äldre modeller, dvs veteranbilar. Något som han drömt om en längre tid. Då var det att renovera gamla amerikanska bilar i USA, men nu tar han sig an utmaningen i sin nya lokal i tätorten Åstorp utanför Helsingborg.
Elias har spenderat den senaste tiden med att förbereda sin lokal inför stundande projekt. Ett entrésol med kontor och lounge samt en förrådsdel har byggts, golv och väggar har målats och belysning har satts upp. Allting hann precis bli klart i tid till 1 juni. Planerna? Veteranbilar ska renoveras.
”Jag har alltid tyckt om att ge gamla bilar nytt liv. Något som en annan människa ser som skrot kan jag se en väldigt potential i att fixa upp. Jag tror det är glädjen att se en bil åter ”i Trafik” som driver mig mest, men jag har väldiga problem att sälja det jag har fixat. Man blir liksom så fäst vid sin skapelse på något vis, men nu är det inte mina egna bilar jag ska skruva på utan kunder som lämnar in sin bil på restaurering”.
Just det, efterfrågan på veteranbilar i Sverige har ökat under pandemin. Fler personer väljer att köpa ett fritids-fordon att köra med hemma istället för att resa, vilket ha gjort att priserna för veteranbilar skjutit i höjden och fler väljer att köpa ett renoveringsobjekt och lämna in för renovering.
Elias är dock ”bara” en i raden av människor som arbetar på bilarna. Han är den som monterar ihop bilarna efter att dom varit på förarbeten hos andra entreprenörer. Låt oss förklara proceduren.
Bilarna köps av en såkallad uppköpare, Isärtagningen av bilen gör uppköparen då bilen senare monteras ihop med nya originaldelar. Inredning i tyg skickas till en sadelmakare för renovering. Bilarna behöver på grund av sin ålder oftast rostlagas och skickas då till första stoppet, plåtslagaren. När han är klar med att byta ut den gamla rostiga metallen mot ny fin plåt så skickas bilen till andra stoppet, lackeraren. Där får kunden välja fritt vilken färg bilen ska ha, därefter gör lackeraren ett förarbete med att jämna till och spackla lite lätt där plåtslagaren har gjort sitt arbete. Allt för att lacken ska få en så plan yta som möjligt att lägga sig på. Vid detta skede är bilen helt isärtagen, dvs all inredning borta och bilens drivlina urtagen.
När bilens färg har torkat så transporteras bilen till tredje stoppet, Elitro Engineering. Under tiden som plåtslagaren och lackeraren har gjort sitt jobb så har Elias renoverat drivlinan till bilen, alltså motor och växellåda m.m
Elias har då allt hos sig för att göra bilen komplett, inredningen har kommit från sadelmakaren och motorn är redo att monteras. Så då monterar Elias ihop bilen och kollar så att allting fungerar innan leverans till uppköparen som sedan säljer bilen eller har en kund som väntar på att sin bil ska bli klar.
Vad väntar då för intressanta objekt? Elias svarar:
”Först in blir en 60-tals Volvo P1800. Motor och växellåda som jag har här bakom mig fick jag förra veckan, växellådan är redan renoverad men motorn behöver en uppfräschning. Det blir en såkallad B20 motor men topplocket är från föregångaren B18, dock är topplocket portat, planat och uppborrat för större ventiler. Motorn förses sen med andra förgasare av märket Weber i storlek 45mm. Så ja, det blir inte helt original men väldigt nära. En såkallad ”tweakad” motor.
Efter det så väntar 2 stycken Volkswagen Golf Mk1 GTI Special från tidigt 80-tal. Den ena motorn och växellådan har jag fått så där är det på gång”.
Vi tar farväl av Elias och Elitro Engineering för den här gången. På återseende när Volvo P1800:an har infunnit sig.